Ribera d’Ebre

En aquesta secció trobaràs rutes i tracks per btt per la comarca del Baix Ebre.

El Pas de barca de Miravet
Per la Ribera d’Ebre, de Tivissa a la ribera
Enllaç de la Via Verda amb la ruta del Pas de la Barca

 

El Pas de barca de Miravet

L’interés d’aquesta ruta es centra en el famós Pas de la barca de Miravet. Creuar el riu amb la barca de Miravet és una experiència única que permet reviure una activitat que la modernitat ha convertit en un testimoni viu de l’antiga navegació fluvial per l’Ebre.

Per la Ribera d’Ebre, de Tivissa a la ribera

Aquesta ruta amb punt de sortida a Tivissa ens permet conèixer les serres i la plana de la comarca de  Ribera d’Ebre. El recorregut es pot escorçar o partir en dos a l’alçada del Coll del Ventall, en el que distingim perfectament la pista que baixa a Tivissa. Ginestar és el poble de regadiu que visitarem.

Enllaç de la Via Verda amb la ruta del Pas de  Barca

Aquest curt enllaç ens permet unir la Via Verda dels Ports de Beseit i Tortosa amb la ruta del Pas de la Barca. Com la ruta del Pas de la Barca connecta a Ginestar amb la ruta de les serres de Tivissa serveix de preparació per a una gran travessa.

 

Fent el tafaner …

El Pas de barca de Miravet

El riu Ebre ha estat el nexe d’unió d’un territori però a la vegada un accident geogràfic que separava poblacions i comarques. Ja des d’antic, per salvar les aigües en trams on no hi havia pont, es va instaurar una xarxa d’embarcacions que tenien per objectiu transportar persones, animals -i més tard vehicles- d’un costat a l’altre de la riba.

Aquestes embarcacions s’anomenaven barcasses estaven formades per dos o més llaguts (embarcacions tradicionals estretes i molt poc profundes) sobre dels quals descansa una plataforma de fusta. Per facilitar l’estabilitat i combatre la corrent del riu, l’estructura estava subjecta a un cable metàl·lic lligat a cada una de les ribes. Una passarel·la mòbil -que s’adapta al nivell del les aigües del riu- permetia l’accés dels viatgers.

Si bé, fins als anys 60 gairebé tots els pobles riberencs disposaven d’una barca de pas, la consolidació de les infraestructures viàries, els transport per carretera i la progressiva construcció de ponts a alguns dels nuclis més importants han propiciat la seva desaparició. De fet, avui en dia només se’n conserven dos exemples: un a Flix i l’altre a Miravet. La barcassa de Flix funciona amb energia elèctrica, en canvi el pas de barca de Miravet se serveix de la força de corrent de l’aigua.

El pas de barca de Miravet és un indret màgic on el riu Ebre està baix els teus peus i gràcies a la força que el caracteritza pots creuar d’un costat a l’altre del riu. Aquestes barques de pas han estat molt important històricament ja que era l’únic mitjà que podien tenir per a travessar el riu aprofitant únicament la força de l’aigua. La Barca està formada per dos llaguts (embarcació naval) sobre dels quals hi ha una gran plataforma de fusta on hi caben perfectament 3 cotxes. Per tal que el corrent del riu no se l’endugui, està subjecta a un cable metàl·lic anomenat ramalet, que enllaça amb la gúmena, un altre cable més gruixut que travessa el riu a una certa alçada de la superfície de l’aigua, els extrems del qual són fortament encastrats en una roca o piló especial a banda i banda del riu. L’entrada i sortida de la plataforma s’efectua a travès d’una passarel·la o pont mòbil que puja o baixa en funció del cabal del riu. La barca s’impulsa gràcies al corrent del riu. Serà, però, la mà destra del barquer, qui, en el seu domini del timó, la portarà a l’indret desitjat. El pas de barca de Miravet és l’últim que queda amb aquestes característiques (sense motor) al llarg de tot el riu Ebre.