Repte 100 cims btt

Aquesta és el territori dels tracks i rutes btt per pujar 100 cims emblemàtics de Catalunya. Hem partit de la iniciativa de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC) que sap que els betetistes dels Pirineus també ens estimem pujar a les muntanyes. Per arribar a dalt, a vegades s’ha de culminar l’ascensió caminant, amb la bici al coll o arrossegant-la al costat. Són excursions espectaculars en las que trobem gegants, bruixes, delfos, alpinistes i cabirols. Escolliu bé els acompanyants! Són excursions per recordar tota la vida. Ens agrada la muntanya, les altures, la espectacularitat, el repte i l’aventura. Són llocs de somni, boira, esforç i fantasia. Un privilegi a l’abast de molts pocs.

En aquests viatges hem trobat turons, cims, pics, puigs, caps, tossals i volcans. Alguns fan frontera entre països, entre comarques o entre municipis. Acostumen a ser el més alts i amb bona panoràmica però sobretot són … emblemàtics. Molts tenen construccions com antenes, torres de comunicació, castells vius i enderrocats, vèrtex geodèsics, ermites, vies d’escalada, torres de guaita o humils pessebres. Hi podem arribar per pista, carretera o corriol. El repte és apropar-se, per pujar-lo o senzillament gaudir-lo. La satisfacció la podem trobar a dalt o fent el camí cap a ells. Hi trobem cims més o menys assequibles per la bicicleta hi haurem d’escollir aquells que estiguin al nostre nivell o al nostre gust perquè entenem que un ciclista de muntanya no només pedala. El repte del dels 100 cims de la FEEC parteix d’una llista amb un  total de 308 dels quals l’excursionista pot triar. Amb la bicicleta tenim menys opcions perquè molts no són assumibles o no té sentit carregar la bicicleta durant hores per tornar pel mateix camí una vegada fet el cim. En altres casos està prohibit pujar amb la bicicleta per limitacions medi-ambientals. El que hem fet es ampliar la llista de la FEEC amb altres cims que considerem imprescindibles. Entre els nous cims, hem donat preferència als 105 emblemàtics de l’Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC), tots els que hem conegut coronats per un vèrtex geodèsic. La llista de la FEEC no és perfecte com tampoc ho és la nostre tria. Et correspon a tu escollir els que consideres que son el teu repte i afegir els que consideris oportú.

El repte dels 100 cims per bicicleta de muntanya té unes característiques que el fan singular. Comencem pels inconvenients. Arribar al cim amb la bicicleta és molt més dur que arribar a peu. Un esforç moderat amb una motxilla lleugera pot ser una empresa titànica amb una bicicleta a l’esquena. Senzillament, algunes vegades es pot deixar la bicicleta a l’últim coll i acabar d’arribar a peu. Deixem, doncs,  la bicicleta i gaudim a peu de la seva esplendor. A canvi, les avantatges són importants. Amb la bicileta es possible assolir més d’un cim en una excursió augmentant les nostres possibilitats per superar el repte. Sent fidels a l’objectiu inicial de la FECC de “conèixer les diferents contrades del nostre país mitjançant l’excursionisme”, un altre avantatge es que les rutes que fem amb la bicicleta ens permeten gaudir amb escreix del territori i conèixer la geografia catalana. Per tant, el recorregut de la majoria de les excursions oscil·la entre els 30 i els 60 km. Són distàncies assolibles per betetistes de nivell mig i estan pensades per fer en bicicleta de muntanya. L’últim avantatge es que quan enllacem diferents cims d’una comarca donem un nou sentit a la nostre excursió i al nostre coneixement del territori.

El nostre repte particular es va iniciar a finals de l’estiu del 2016 quan ens vam proposar pujar als cims ciclables més alts de Catalunya. A partir d’aquí vam començar a registrar els cims que fèiem i els que havíem com Betetistes dels Pirineus i va ser quan ens vam adonar que el repte no era tan impossible.  Vam aprofitar l’hivern 2016 – 17 per avançar el projecte i va ser quan vam escoltar als que ens demanaven compartir l’empresa amb el màxima de betetistes. Així volem fer-vos participar del repte, el gaudi (i la suor) de conèixer Catalunya amb l’excusa de pujar amb bicicleta als seus cims. El repte del 100 cims és tan important com tenir bons companys de ruta per gaudir amb ells.

Ara us presentem com pujar als cims ciclables per sobre de 2.000 m. Una oportunitat per conèixer  els Pirineus i els Prepirineus i un repte a l’abast només de ciclistes amb anhel, cor i esperit de muntanya.

La torreta del Cadí
El pic Negre
El roc Colom
El Fontlletera i el Pastuira

A la fitxa de cada excursió indiquem:

– si forma part de la llista dels 100 cims de la Federació Catalana d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC), actualitzat 2013, i/o de la dels 100 Cims emblemàtics del Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC). – els cims que es poden pujar a l’excursió
– el punt de sortida de l’excursió
– la data de l’ascensió en la que vam gravar el track
– la distància
– el desnivell positiu (hem de tenir en compte que el mateix track pot donar desnivells diferents en funció del programa o aparell amb que l’analitzis). El programa que utilitzem dona entre el 10 i el 20% menys de desnivell acumulat que els Garmin
– fins a quin punt  considerem que es pot arribar pedalant al seu cim
– el mapa i la possibilitat de descarregar el track
– una breu descripció del seu recorregut i/o dels punts de pas
– el alguns casos, curiositats, anècdotes o altres informacions sobre el cim i l’excursió

Per últim, recorda que fas aquestes excursions sota la teva responsabilitat. La informació és acurada i fidedigna però no ens podem responsabilitzar dels canvis als camins o de les inclemències meteorològiques. Apel·lem a la teva sensatesa i et demanem prudència: la muntanya no es moure de lloc i pots tornar qualsevol altre dia. I ara, només ens queda desitjar-vos molta sort i molt gaudi amb aquest repte. Amunt betetistes!!