Raid Pyreneen VTT

Le raid pyreneen VTT és una proposta de transpirinenca dissenyada per Georges Veron al 1991. Georges Véron, el gran pirenista, va dissenyar la Haute Route Pirenaique (HRP) que travessa de punta a punta els Pirineus per la carena i els seus cims i va participar al disseny del GR-10. Amb aquesta experiència quan va agafa la bici de muntanya té tendència a pensar com un excursionista a peu. Veron clasifica els trams en: a peu, en bici o per la carretera, i intenta evitar tant com pot els últims als que considera poc ‘elegants’. Això es demostra en aquesta travessa, tal com diu el seu prologuista ‘Il y a des traversées à pied et il y a des traversées à vélo. Cette traversée VTT est un peu intermédiaire …’. Podem dividir la travessa en tres parts: els Pirineus bascos, els aragonesos i els catalans. Als Pirineus bascos no tenim cap problema i és una travessa molt recomanable; a la primera etapa hem de caminar una estona però és la primera etapa i no hi ha molt desnivell. El problema el tenim als Pirineus aragonesos: o lo odias o lo amas, però no hi ha terme mig. S’han de superar grans colls caminant amb la bici a l’esquena, de fet és més fàcil tenir problemes als peus o l’esquena que al cul. Ho es superen aquests colls  o has de perdre molta alçada i baixar al Prepirineu. Als Pirineus catalans no hem seguit la seva proposta. per contra, inspirats pel seu principi de no utilitzar carretera i de ser axials, ja vam preparar el la travessa Axial que considerem molt més ciclable i adaptada a una forma més moderna i ciclista d’entendre el mountain bike.

Dit això, recalcarem que malgrat la seva duresa, hem repetit el recorregut que ja vam fer a l’any 1.995 perquè és espectacular i un repte esportiu. És sorprenent com les ressenyes són encara valides, ara que han passat més de 20 anys, possiblement perquè el terreny que trepitja la travessa no s’ha vist tant alterat pel creixement urbanístic i ‘le goudron’ (quitrà). El sentit de la travessa és de l’Atlàntic al Mediterrani i aconsellem no invertir-ho.

Al llibre, Verón (Le raid pyreneen VTT de l’Atlàntic a la Mediterranée, editions Altigraph, 1992) dona, moltes vegades, dues alternatives. La primera amb més ‘goudron’ i la segona caminant. Hem seguit la proposta principal, però amprats en la nostre experiència hem seguit les alternatives més ciclables, algunes recomanades per ell mateix. El llibre està dividit en ‘tronçons’ o trams però no en etapes. Nosaltres hem intentat agrupar aquests trams en etapes lògiques i amb un lloc per dormir sense necessitat de fer acampada. A l’estiu del 2013 vam portar el pes a una motxila i sabates de caminar (sense cales) i pedals amb rastrals de plàstic.

Conscient de la dificultat de la seva proposta, Veron va publicar un recorregut més assequible (ciclable), per la vessant francesa de la Mediterrània a l’Atlàntic, que també tenim trackejat, és la transpirinenca Francesa.

Ara ja sabeu quin és el repte. Aquests tracks són un homentge a Verón i a una manera ‘vintage’ d’entendre la travessa en mountain bike. Es elecció vostre acceptar el repte.

Fitxa tècnica
9. Lafortunada – Benasque
10. Benasque – Vall d’Aran

1. Hendaya – Venta Luziniaga

Aquesta primera etapa coincideix amb el final de la travessa ‘francesa’ del propi Verón, en sentit contrari. Sortim de la platja d’Hendaya amb el GR-10 i pujarem fins el Xoldokocana (486 m) amb una vista impressionant de la costa atlàntica basca. Anirem a buscar el Coll de Poiriers (316 m), el Coll des Joncs (419 m), el Coll d’Ibardin (317 m; ‘ventas’), el Coll d’Inzola i la Venta Lizuniaga (230 m).
Observacions: A Hendaye podem arribar fàcilment amb la bici des d’Irun o des d’Hondarribia (fins i tot un petit vaixell, al que podem pujar amb la bici, ens evita la volta a la ria). Verón baixava a Vera de Bidasoa però ara no és necessari perquè es pot dormir a la Venta de Lizuniaga. Aquesta etapa ens situa a l’estil Verón i al que serà la resta de la travessa.

2. Venta Lizuniaga – Elizondo

Etapa curta que podem combinar amb la següent total o parcialment o amb l’anterior, en funció de la nostre organització. El primer tram són bones pistes, excepte un tram desprès de la borna fronterera 53 que anem per un camí molt brut. Aquest tram seria possiblement evitable seguint per la pista fins el Coll d’Irazako (540 m). Al Coll d’Esquisaroy (516 m) hem de fer una dura remuntada a peu fins  a un coll a 795 m per seguir el corriol del GR-11 fins Elizondo (200 m), capital del la Vall del Baztan.

3. Elizondo – Orbaizeta

Sortim d’Elizondo per una carretera asfaltada fins pràcticament la casa rural ‘Urruska (640 m; possibilitat de pernocta de luxe). Deixem la casa a l’esquerra i seguim per un camí fins la frontera i la cresta i comencem a baixar cap al poblet francès de Les Aldudes (possibilitat de pernocta). Agafem la carretera cap a Uropel i poc després la deixem seguin les indicacions cap a Roncesvalles. Seguirem per carretera asfaltada fins pràcticament el Puerto de Ibañeta (1.057 m), superant diferents colls. Del coll baixarem cap a Roncesvalles (960 m; possibilitat de pernocta) i seguirem per pistes en bon estat fins la Fabrica d’armes d’Orbaizeta. Comencem a baixar per la carretera però un parell de km desprès ens desviem a l’esquerra cap a Mendilatz (820 m) i el seu hotel- alberg. Si fos necessari podem seguir per carretera fins el poble d’Orbaizeta que es troba a un parell de km.

4. Orbaizeta – Zuriza

Sortim de Mendilatz i immediatament ens endinsem al bosc d’Irati que travessarem per la pista principal (Coll Orion, 940 m) i un camí. Una vegada al fronterer Coll d’Ollokia (1.326 m) descendim per la carretera fins una cruïlla (880 m) que agafem a l’esquerra per remuntar al coll d’Iazar (1.129 m) del que baixem a Uztarroz (possibilitat de pernocta) i a Isaba (810 m; possibilitat de pernocta), capital de la Vall del Roncal. Al mig del poble prenem el GR-11, corriol, pista i corriol,  que ens portarà cap a la carretera que puja a Zuriza. Seguim la carretera fins el Puerto Navarra (1.295 m). Recuperem el GR per arribar al càmping i refugi de Zuriza (1.220 m).

5. Zuriza – Canfranc

A Zuriza comença la Vall d’Ansó i els Pirineus aragonesos. A partir d’aquest punt la travessa canvia de la seva cara amable de las valls verdes i ondulades a colls per sobre de 2.000 m d’alçada amb llargues caminades amb la bici a l’esquena.
Sortim de Zuriza per la pista del barranc de Petraficha i amb una mena d’esplanada comença el corriol que puja al Coll de Petraficha (1.958 m). Baixem pel corriol fins els 1.220 m a un trobem la pista que puja d’Hecho. La remuntem uns 7 km fins que s’acaba i seguim el track per Aguas Tuertas per a on es roda bastant bé si està sec. Desprès caminem fins el Coll d’Escale (1.660 m), deixem el GR-11 i arribem a l’Escalé d’Aigue Torte, entrant a França i al Parc National des Pyrénées Occidentales. Com al Parc està absolutament prohibit circular amb bicicleta (i els gendarmes es queden la bici fins que pagar la multa) caminem fins la cabana de pastor i ara per la pista que seguirem fins Les Forgues d’Abel (1.070 m) a on prendrem la carretera al Coll de Somport (1.631 m), Candanchu (1.550 m) i Canfranc (1.200 m).

6. Canfranc – Panticosa

Anem a buscar la pista que puja al fort i Coll de Ladrones (1.350 m) i poc desprès prenem el corriol balisat GR que puja al Coll d’Izas (2.230 m), fàcilment identificable pel remonte de la pista d’esquí de Formigal. Són 900 m de desnivell per una vall bastant oberta en la que podrem arrossegar la bici en molts trams. A partir d’una cabana, les marques del GR es perden amb facilitat. Sembla millor segui el track per enfilar el Coll d’izas en diagonal. Baixem per la pista que dona accés al remuntadors i a l’estació fins la carretera que seguim avall fins Formigal i prenem la desviació a Sallent de Gállego (1.300 m). Seguim fins Lanuza i el final del pantà, el travessem i seguim per carretera fins Escarrilla. poc despès ens desviem cap a Panticosa (1.184 m). Abans d’arribar a Panticosa, al Pueyo hi un alberg de joventut.

7. Panticosa – Torla

Sortim del centre de Panticosa en direcció als Baños de Panticosa però abans del km 5 prenem una pista a la dreta que remunta el barranc del riu Ripera. Ens fixem en el track perquè a 1.730 m d’alçada hem de prendre un corriol a l’esquerra balisat GR (possiblement és el GRM09; veiem una placa que recorda un excursionista anglès que va morir a prop de la cascada i ens dirigim cap a ella) que ens porta al Coll de la Tendeñera (2.330 m), 600 m de desnivell a peu, amb un tram final que sembla que no s’acaba mai. baixem seguint el GR malgrat amb vista a la cabana i a la pista vam deixar el GR i vam tallar recte avall per guanyar temps. Una vegada a la pista la seguim cara avall fins el refugi de Bujaruelo, el càmping de Bujaruelo, el Puente de los Navarros (1.060 m) i Torla (1.033 m).

8. Torla  – Lafortunada

L’al·licient d’aquesta etapa és sense dubte la pista que puja per sobre dels 2.200 m d’alçada als miradors i a la bretxa d’Arazas al Coll de i al poble de Nerín (1.280 m). Aquesta pista va estar molts anys prohibida però ara es permesa a bicis, a banda dels taxis i autobusos del parc. Baixem però no podem entrar al Cañon d’Añisclo amb el sentit de la marxa que portem i ens obliguen a passar per Buerba i Gallisué, el que ens permet conèixer aquestes valls abans d’arribar a Escalona (possibilitat de pernocta). Prenem la carretera cap a Ainsa, comencem a remunta el riu Cinca i ens aturem a Lafortunada  (700 m; museu sobre les centrals elèctriques).

9. Lafortunada – Benasque

Segona etapa en la que no hem de caminar, el que ja ens comença a sorprendre. Seguim pujant per la carretera i uns 6 km després ens desviem a la dreta (hotel restaurant) remuntant el riu Cinqueta. Seguim la carretera fins que abans de creuar un pont ens fiquem a la dreta per un camí/corriol que ens porta a les afores de Plan (1.080 m; possibilitat de pernocta). Comencem a remuntar el Coll de Sahun (1.930 m) seguint la pista principal. Comencem a baixar per la pista però estem atents al track perquè a uns 1.300 m d’alçada ens desviem seguint unes indicacions senderistes cap a Villanova i Sahún; el corriol és encisador però té un tram molt pedregós. A Sahún (1.100 m) seguim cap al Monasterio de la Virgen de Guayente, travessem la carretera i seguim cap a Eriste, Anciles i Benasque (1.140 m).

10. Benasque – Vall d’Aran

Pugem fins el circ de Benasque al principi darrera del riu i desprès per una pista que dona accés al càmping Ixea, travessem una zona d’acampada municipal i seguim fins trobar la pista asfaltada als banys de Benasque. Als banys (1.702 m) seguim una pista que ens aboca a la carretera que puja al circ. Seguim la pista asfaltada, superem l’hotel de l’Hospital de Benasque i poc desprès ens desviem a l’esquerra per un corriol buscant el Port de la Picada (2.460 m). Ara si que no ens queda més remei que arrossegar la bici cara amunt, uns 550 m de desnivell. És menys dur del que sembla i en 45 minuts som al Port de la Picada. Baixem cap el Port de Montjoia i l’Artiga de Lin fins la N-230 i Pont d’Arròs.

Serveis per a una aventura autònoma

Venta Lizuniaga:
Casa rural Urruska: 948 452 106
Les Aldudes. Chambre d’hôtes: 05 59 37 57 68; 06 76 61 37 06. Auberge: 06 73 00 33 16. bar restaurant.
Roncesvalles: Alberg de pelegrins. Hotels i restaurants.
Orbaizeta. Albergue Mendilatz: 948 76 60 88

Hotel Avenida: 974 55 11 26; 974 55 15 15 15. Desayunos especiales
Turismo de Benasque: http://www.turismobenasque.com/alojamientos.asp
V
all d’Aran. Pont d’Arròs. Hotel Peña.