Montgarri, Aula i Salau

L’excursió que us proposem connecta el Pallars Sobirà i el Haut-Couserans a l’Ariege francés. Combina les pujades per pistes amb baixades per corriols. Es pot recórrer en un dia o, bastant recomanable, en dos, dormint a mig camí, al poble de Couflens-Salau. A banda de les espectaculars vistes, permet introduir-nos en l’historia de l’explotació forestal i visitar les restes del telefèric que unia les dues valls.

La volta comença al refugi de Montgarri, molt a prop del Pla de Beret. Baixem fins les Bordes d’en Perosa, a la pista que uneix el Pallars Sobirà amb la Vall d’Aran i Montgarri. També es deixar el cotxe al Pla de Beret i baixar per la pista interior fins Montgarri. Altre possibilitat és deixar el cotxe a Alos d’Isil i remuntar la pista en direcció Vall d’Aran.

Reconeixerem les bordes d’en Perosa per les restes dels pilars del telefèric, en un pla al costat d’un pont sobre el Noguera Pallaresa. Hi ha indicadors de la pujada al Port de Salau i dels camins de la llibertat (utilitzats per fugir de la França conquerida pels nazis). A les bordes d’en Perosa prendrem una pista/camí que s’inicia amb una rampa pronunciada i que es talla a uns 1.960 metres d’alçada. Allà, un corriol ben marcat ens portarà al port de Salau (2.087 m) desprès de superar alguns trams a peu. Al port de Salau són característiques les restes de construccions de la companyia que explotava la fusta de las valls i el seu telefèric i molt probablement coinciderem amb algun ramat d’ovelles. Cada any es celebra un aplec al port amb gents de les dues vessants del massís. Iniciem el descens seguint les restes de l’antic camí de mules. Com el camí no es repara, cada vegada està més malmès però encara està en condicions de fer-nos gaudir d’un descens inoblidable fins Salau, un poble que havia estat famós per les seves mines de tungstèn, tancades al 1986, i que ara sobreviu gràcies al turisme.

A Salau trobem una església romànica del segle XI i un petit hotel – restaurant dirigit des del 2009 per una antiga campiona holandesa de mountain-bike i ciclo-cross. Seguim el descens per la petita carretera fins Couflens (700 m) (ull, el track està ‘borracho’, s’ha de seguir per la carretera) i prendrem a l’esquerra el pont sobre el riu, al costat del cementiri, per iniciar la remuntada. La pujada al port d’Aula (2.260 m), asfaltada en els primers kilòmetres, es prolonga durant 18 kms i 1.560 metres de desnivell. Desprès del coll de la Pause (1.527 m) la pista segueix en llacets. A la cota 1.900 trobem l’Estany d’Areau i un refugi de la Office National de Fôrets (ONF). La pujada al port també serà inoblidable però en aquesta cas per la seva duresa i bellesa. Al Port s’acaba la pista i iniciem el descens seguint sempre el balizat blanc i vermell de la connexió transfronterera entre el GR-10 i el GR-11, que ens portarà pràcticament fins les bordes d’en Perosa.

Fitxa tècnica

  • Punt de sortida i final: Montgarri
  • Distància: 61 km
  • Desnivell acumulat: 2.560 m
  • Durada: Esport, 2 dies; Extrem, 1 dia.
  • Exigència física: esportiva (2 dies), extrem (1 dia). Dificultat tècnica: les dues trialeras són possibles al 90%
  • Època recomanable: de juny a octubre
  • Observacions: Circular. TRack original 2010. Publicada a Vertex maig – juny de 2011, núm. 236. Verificada i actualitzada al setembre de 2015

Cartografia

– Couserans – Cap d’Aran, 1:50.000, IGN
– Couserans, 1:50.000, ICC+Rando Editions
– Parc Natural de l’Alt Pirineu, 1:50.000, Alpina

Serveis per una aventura autònoma

Couflens/Salau.
Auberge Les Myrtilles, 09140, Ariège Pyrénées, France, Tel : (33) 05 61 66 82 58
Gîte de Rouze (a 3 km de Couflens): (33) 05 61 66 95 45. autèntica granja amb allotjament per a excursionistes

Montgarri. Refugi dels Amics de Montgarri: 639 494 546