La Seu Arfa

En aquesta pagina trobaràs tracks i rutes per la comarca de l’Alt Urgell, amb excursions amb el punt de sortida a La Seu d’Urgell i Arfa.

Pujada al coll de Burbre des de la Seu. 48 km, 1.200 m de desnivell positiu
Pujada al Roc de la Guàrdia
Visita a Farrera dels LLops i el coll de la Bescansia. 42 km, 1.250 m de desnivell positiu
Seu – Bellver de Cerdanya. 56 km, 1.800 m de desnivell positiu
Volta per Toloriu. 14 km, 410 m  de desnivell positiu

Pujada al coll de Burbre des de la Seu

Sortim de la Seu d’Urgell (680 m) i ens dirigim a buscar el camí paral·lel al riu que es dirigeix cap a Arfa (670 m) i el Pla de Sant Tirs. Una vegada a Arfa creuem el riu Segre i en dirigim cap  a la carretera N-260 que agafarem uns metres fins trobar la desviació cap a Bellestar. Seguim per asfalt però desprès d’un trencant a la dreta que pasa per un restaurant ja comença la pujada per una pista de terra en bon estat bastant progresiva. Superarem la masi de la Torre de Sant Climenç (1.020 m), el coll de Creus i l’accès a Sendes (1.285 m), fins arribar a les antenes del coll de Burbre (1.710 m). Baixem fins una esplanada (coll de la Bescansia, 1.656 m), una curta remuntada i comencem una baixada franca i ràpida per pista fins Bellestar. Tornem a la Seu pel mateix camí. Observacions: No passem per cap nucli habitat i tindrem dificultats per trobar aigua. Circular. Sant Climent de la Torre, o Sant Climenç, és una capella romànica situada prop del mas de la Torre de Sant Climent, en el municipi de Montferrer i Castellbò, i protegida com a bé cultural d’interès local.

Pujada al Roc de la Guàrdia

Bonica pujada al Roc de la Guàrdia des d’Arfa. Sortim d’Arfa (670 m), a l’aparcament al costat del riu i ens dirigim a creuar la carretera nacional i a pujar al poble Aravell, passqant entre l’aeroport i el camp de golf. Al sortir del poble ja trobem la pista de terra que ens va pujant cap a a la Torrota dels Moros, el cortal del Gabriel i que ens acabarà portant al coll del Burbre (1.710 m) desprès de trobar-nos amb la pista que puja des de la Torre de Sant Climenç. Baixem al coll de la Bescansia, 1656 m), prenem a l’esquerra i desprès prenem una pista a la dreta que ens porta a la collada de la Torre (1.611 m). Aquí vam deixar la pista i vam pujar a peu pel bosc per un camí que mai vam trobar fins el Roc de la Guardia (1.750 m), cim dels municipis de Montferrer i Castellbò i les Valls de Valira (coordenades UTM: 3695 x 46962). Vam buscar les restes d’una antiga torre però no vam ser capaços de trobar cap construcció. Baixem de nou pel mig  del bosc a la colla de la Torre i anem a buscar la posta que baixa a Bellestar però ens desviem seguint un corriol en direcció a l’ermita de Santa Eugina. Possiblement, lo millor és arribar fins l’ermita però vam baixar per un corriol en principi molt clar però què desprès es va perdent entre alzines, fins que es torna a definir. igualment avançar és dificultós degut a les branques baixes i als arbres caiguts. Sortim a una pista que ens baixa a Castellciutat. Passem a l’urbanització del balcó dels Pirineus, baixem a la vora dreta del Segre i seguim fins Arfa. Observacions: Santa Eugènia de Solans, popularment Sant Eugina, és una ermita del terme del nucli de Solans, en el municipi de Montferrer i Castellbò (Alt Urgell), situada en el serrat de Sant Eugina.

Visita a Farrera dels LLops i el coll de la Bescansia

Sortirem de la Seu (680 m) i ens aproparem a la frontera amb Andorra fent molt poca carretera aprofitant part de la pista de servei del Rec dels quatre pobles i del camí ral. Arribem a la carretera que puja per la vall (820 m) i comença la pujada per la pista cap a Farrera dels LLops (1.200 m) i cap el coll de la Bescansia (1.656 m). A l’arribar al coll girem a l’esquerra, pugem una mica més però de seguida comencem a baixar cap a Bellestar (800 m), girem a l’esquerra,  remuntem uns metres, deixem a l’esquerra el centre de recollida d’escombraries i a Castellciutat connectem amb el recorregut pel que hem sortit.

Seu – Bellver de Cerdanya

Aquesta és una de les possibilitats per unir La Seu d’Urgell (680 m) amb la Cerdanya. Comença suau fins Alàs i un tram paral·les al riu però després té dues dures pujades. La primera fins Ansovell (1.340 m) i la segona, després de baixar a Arsèguel (950 m; bar restaurant) que remuntem fins coll de Jou (1.400 m). Passem per sobre de Toloriu (1.240 m), baixem al riu Segre (960 m) i deixem Montellà (1.130 m) a la nostre esquerra. Am tendència pla i baixada arribem a Bellver de Cerdanya (1.060 m). Observacions: Lineal.

Volta per Toloriu

Aquesta és una matinal pels voltants de Toriu, aprofitantel nou traçat del Camí de Sant Jaume a l’Alt Urgell.

Serveis per a una aventura autònoma …

La Seu d’Urgell: Alberg La Salle: 973 353816
Sant Joan Fumat: Cal Pauet: 973 353 484

Fent el tafaner …

Toloriu és un nucli de població del municipi del Pont de Bar, a l’Alt Urgell. Es troba a 1.240 metres d’altitud a la baga del riu Segre en un replà del vessant esquerre del riu. Actualment el poble té 29 habitants. Al poble s’hi pot trobar l’església de Sant Jaume. L’antic castell de Toloriu no es conserva, que amb el de Bar i Aristot vigilaven l’entrada a la Cerdanya. El baró de Toloriu, Joan de Grau i Ribó, va ser un dels primers conqueridors que va arribar a Tenochtitlán al costat d’Hernán Cortés. Es va casar amb una de les filles de Moctezuma II de nom Xipaguazin Moctezuma, que va ser batejada amb el nom de Maria i que va morir a Toloriu el 10 de gener de 1537. El 1970 es van unir els termes municipals de Toloriu i Aristot, com a precursor de l’actual municipi del Pont de Bar.